28 Aralık 2013 Cumartesi

Yaratıcılık ve E-Ticaret

Yaratıcılık ve E-Ticaret;


İnternet mecrasının baştan sonra yaratıcılıkla örüldüğü düşünülürse, kısa sürede tüm o ciddi ve asık suratlı e-ticaret sitelerinin tarihe karışacağını öngörmek pek de başarısız bir görü sayılmaz. İnternet, en ciddi sitelerden en eğlenceli sitelere kadar yaratıcılık ve zeka gerektiren bambaşka bir platform olarak kabul ediliyor. O nedenle eski ticaret prensiplerini bir kenara bırakmayı başarabilen ve internette başarılı olmayı gerçekten aklına koymuş, yaratıcı ve yenilikçi şirketlerin başarılı olabildiği bir alan olma özelliğini koruyor bu mecra.


E-Ticarette yaratıcılığın ön plana çıkarılabildiği birkaç alan var. Bunlardan biri kuşkusuz, dizayn. İnternet sitelerinin dizaynları, ziyaretçiler sitenize ilk adımı attıkları anda kendini gösterir. Daha ilk adımda ziyaretçilerin gönlünü çalar, ya da sonsuza kadar kaybedebilirsiniz. Bilindiği gibi yaşadığımız çağda görsellik her şeydir!


İnternet sitesi dizaynı, tıpkı reklam sektöründe olduğu gibi, sonsuz bir yaratıcılık gerektiren, hatta neredeyse sanat olarak tanımlanan dipsiz bir kuyu gibi. Bu nedenle yapılması gereken söz konusu e-ticaret sitesi için doğru dizaynırı bulmak.


İnternet sitesi dizayn eden yetenekli grafikerler, hayatlarının neredeyse tamamını ilgi çekici ve yaaratıcı siteler tasarlamaya adıyorlar. Bu tasarımcılar görsel bir dünyada yaşıyor ve sınırları olmayan bu uçsuz bucaksız evrende birer keşif gemisi gibi, o gezegenden bir diğerine yolculuk ediyorlar. Bu nedenle ziyaretçilerin de beklentileri yükseliyor.


Öncelikle belirtmekte fayda var ki, neredeyse 2000′lerin başından beri soğuk ve çok ciddi siteleri kimse ziyaret etmiyor. Yapılan iş ne kadar ciddi olursa olsun, sınırları olmayan bir dünyada bu kadar ciddi ve soğuk durmak artık kimsenin ilgisini çekmiyor gibi. Gerçekten ciddi olmak isteyen e-ticaret siteleri için ise önerilen modadan da anlayan tasarımcılarla çalışmaları ve ciddiden ziyade, minimalist ve elegan bir site yaratmaları.


Öte yandan, ciddi sitelerin daha ilk anda ziyaretçileri yakalayamadığı gibi; çok fazla renkli, çok kalabalık, karmaşık ve birer bayram şekerini andıran siteler de yine, ziyaretçi yakalama konusunda pek parlak değiller.


Tema ve Yaratıcılık


İnternetin hayatımıza girdiği ilk yıllardaki karmaşa neredeyse tamamen kayboldu. Doğruyu söylemek gerekirse, haber sitelerinin ve birkaç çılgın blog’un dışında, “her şeyden biraz var” sitelerinin nesli tükendi. Onun yerine tematik sitelerle karşı karşıyayız.


Tematik siteler, sadece bir ana başlık adına içerik barındıran siteler. Bunu artık e-ticaret sitelerinde de görüyoruz. E-Ticaret siteleri ya sadece ev dekorasyonu üzerine uzmanlaşıyor, ya kozmetik üzerine, ya moda üzerine ya da teknoloji üzerine… Başlıklar çoğaltılabilir. Değişmeyen ise, tematik bloglardaki artış. Bu bağlamda sitenin tasarımının da tema ile uyuşması ve bu bağlamda çekici ve yaratıcı olması ön koşul olarak kabul ediliyor.


Yapılan son araştırmalar gösteriyor ki, ziyaretçilerin ziyaret ettikleri sitelerin tasarımını beğenmesi, onların söz konusu siteler ile organik ve duygusal ilişki geliştirmesinin de önünü açıyor. Başka bir deyişle, böylece ziyaretçi söz konusu e-ticaret mecrası ile duygusal bir bağ kuruyor. Bu da o siteyi benimsemesi ve sıklıkla tercih etmesi anlamına geliyor. Kuşkusuz bu her e-ticaret mecrasının isteyeceği bir ekilenim biçimi.


Bunun için önemli olan özellikle hedef kitlesini belirlemek ve sitenin tasarımına bu hedef kitle için ipuçları bırakmak. Bu ipuçlarının fazlaca büyük olmasına ise hiç gerek yok. Sadece orada olmaları yetiyor. Ziyaretçiler kısa sürede ipuçlarını yakalıyor, takip ediyor ve böylece mecra ile kurulması gereken duygusal bağı kuruyorlar.


Ancak ziyaretçilerin bir sitenin tasarımından etkilenmeleri için bu yeterli olmuyor. Ayrıca mecrayı diğerlerinden ayıran, ayırt edici özelliklerinin bulunması, cesur ve yenilikçi olması da yine ziyaretçilerin ilgisini çeken özelliklerden. Öte yandan şeffaflık ve açıklık da ziyaretçiler için önemli. Tüm bu özelliklerin olabilecek en yaratıcı şekilde tasarlanması ve birbirine yedirilmesi gerekiyor. Gerçek anlamda başarılı bir e-ticaret mecrasının temel sırrı da işte burada yatıyor zaten. Yaratıcı olan ve yaratıcılığını nasıl ortaya koyması gerektiğini bilen bir ekipte…



Yaratıcılık ve E-Ticaret

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder