10 Ocak 2014 Cuma

Yeni Spam Yasasının Türk E-Ticaretine Yararları Ne Olacak ?

Bundan 10 sene önce Türkiye’de e-ticaret hacminin bu noktalara gelebileceğini tahmin edilemezdi. Ama geldi ve büyümeye de devam ediyor. Bu noktada en kritik nokta ise; verilen hizmetin kalitesi.


 


Elektronik ticarette para olduğunu gören büyüklü küçüklü binlerce “girişimci” online ortamda şansını denemeye karar verdi ve bir site açtı. Tasarım ve altyapı bakımından zayıf siteler, ilgisiz müşteri temsilcileri, eksik operasyon yapıları derken kalite düşmeye başladı. Tabii pazarlama bütçelerinin en önemli gider kalemi de Google olmaya başladı. Daha sonra şirketleri duyurup yeni üye kazanmak için Google’a reklam vermekten daha ucuz maliyetli yollara başvuruldu. Bu yöntemlerden en kolayı da etrafta elinde binlerce e-posta ve telefon numarası olan tanıdıklar veya elindeki listeleri cüz-i rakamlara satan veri tabanı brokerlar iel çalışmak oldu. Hazırını almak çok daha kolaydı. İşte e-posta gelen kutularımızda hiç duymadığımız firmalardan gelen e-postaların veya telefonlarımıza gelen günde 8-10 SMS’in kaynağı bu oldu.


 


Türkiye şu anda Avrupa’da spam iletilerin en yaygın olduğu ülke konumunda ve nihayet devlet gerekli yasayı çok kısa bir zaman sonra yürürlüğe sokacak. Peki bu yasa tasarısı neleri kapsıyor? Firmaları nasıl etkileyecek? Daha da önemlisi tüketicileri nasıl etkileyecek?


 


Her şeyden önce kişilerden fiziki ya da elektronik bir izin alınmadığı takdirde hiçbir firma bu kişilere pazarlama e-postası yada SMS’i gönderemeyecek. Bu firmadan satın alma gerçekleştirmiş olsanız bile pazarlama bilgilendirmesi istemediğiniz sürece size hiçbir şey gönderilemeyecek. Bu şekilde izinsiz bir şekilde ileti gönderenler 1.000-5.000 TL para cezasına çarptırılacağı gibi aynı şeyi tekrar yapanlar önceki cezasının 10 katına kadar para cezası alacak. Fakat bu maddeden B2B satış yapan firmalar muaf tutulacak.


 


Pazarlama iletilerinde unsubscribe (üyelikten çık) düğmeleri zorunlu hale getiriliyor ve bu konuda eylemde bulunan kullanıcıların bilgileri 3 gün içerisinde e-posta ya da telefon listesinden çıkartılmak zorunda olacak. Aksi şekilde davranan firmalar 10.000 TL’ye kadar para cezasına çarptırılacak.


 


İletilerin içerikleri sözleşmeye uygun olarak hazırlanacak ve iletilerde mutlaka gönderen iletişim bilgilerinin bulunması gerekecek. Bu illa ki adres ve telefon olmak zorunda değil. Kullanıcıların firmalara ulaşabilmesi için herhangi bir kanal bilgisi(faks, e-posta adresi vs.) bulunması yeterli olacak. Bu uygulamaların aksini yapan firmalara öngörülen ceza 10.000 TL’yi bulacak.


 


Bunlarla beraber ileti ve kampanyaların içerik ve kapsamları, kullanıcı sözleşmeleri içerikleri ve denetlemelere yönelik birçok madde ve bu maddelere uymayanlara cezai hükümler getiriliyor.


 


Geç de olsa en azından bu konuda bir başlangıç yapılıyor ve kısa vadede etkilerini gösterecek gibi görünüyor.


 


Çıkarılan bu yasa gelen kutularımız rahat bir nefes alacak, taciz noktasına varan SMS’ler sona erecek. İstediği herkese e-posta gönderemeyen firmaların bir kısmı yetersiz yatırım ve buna bağlı yetersiz üye sayısı yüzünden kapanacak. Dolayısıyla her dikeyde kaliteli pazarlama yapan firmalar var olmaya devam edecek.


 


Kaliteli pazarlama derken müşteri odaklı özelleştirilmiş gönderimleri kastediyoruz. Sadece opt-in dataya mailing yapmak bir fark yaratmaz hale gelecek çünkü artık herkes bunu yapıyor olacak. Çünkü legal olan bu. Dolayısıyla firmalar farklılık peşine düşecekler. Çok kanallı pazarlama otomasyon çözümlerine yönelecekler. Size özel ilgilendiğiniz ürünler hakkında kampanyalar görmeye hazır olun! Bu da kişiye özel pazarlamnın yaygınlaşmasını sağlacak. Dolayısıyla doğru hedef kitleler belirlenerek, pazarlama kalitesi artacak.


 


Tasarımda farklılıklar yaratılacak. Videolu ve gif’li e-postaları bol bol göreceğiz. Sonuç olarak Türkiye’deki e-posta ve SMS pazarlamasının kalitesi ciddi şekilde artacak. Hem firmalar hem tüketiciler bu işten karlı çıkacak.


 


Kaynak: emarsys.com



Yeni Spam Yasasının Türk E-Ticaretine Yararları Ne Olacak ?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder