17 Nisan 2014 Perşembe

Azerbaycan E-ticaret ve İnternet Pazarı Araştırması

Azerbaycan internet pazarına genel bakış


  • Azerbaycan’ın nüfusu 9 milyon, aktif internet kullanıcısı ise yaklaşık %44. (Mobil Dahil)

  • İnternet kullanıcı sayısının fazla olmamasının nedeni yakın tarihlere kadar internet fiyatlarının çok yüksek olmasıyla açıklanabilir. 2009 yılından başlayarak fiyatların bir kaç defa, hem de kat-kat indirilmesi, kullanıcı sayının da artmasına neden olmaya başladı. Şu anda 2 Mbps internet paketine aylık 30 manat (yerel para birimi) ödüyorum. Dolarla karşılığı yaklaşık 38$.

  • Azerbaycan’da toplam mobil abone sayısı 7.2 milyon. Abonelerin operatörler arasında dağlımı ise yaklaşık olarak aşağıdaki şekilde:

  1. Azercell – 50%

  2. Bakcell – 35%

  3. Azerfon – 15%

  • Pazar lideri Azercell’in bir başka özelliği ise Fintur Holdings B.V. şirketine dahil olması. Bu şirket  Turkcell (42%) ve  Teliasonera (58%) şirketler grubunun ortak kurdukları bir şirket.

  • Sosyal medya araçlarından şu anda en popüleri ve hızla yükseleni tüm dünyada olduğu Azerbaycan’da da Facebook. Şu anda üyeleri 400 bine (387.340) yaklaşıyor. Geçen seneye oranla % 200’den fazla  artış oldu.

  • Ayrıca Rus Odnoklassniki’de kullanıcı sayı 500 binden fazla. vKontakte-de ise 300 bini geçiyor.

  • İnternet sitelerinin kataloğunu tutan bir sitenin verilerine göre Azerbaycanda aktif sitelerin sayısı 8 bine yaklaşıyor.



  • Ülke çapında en fazla kullanılan mail servisleri sırasıyla Mail.ru (Rusya servisi) yaklaşık %50, Box.az(yerli servis) yaklaşık %14 ve Hotmail yaklaşık %6 pazar payına sahip olduğunu görmüştük.



  • Oldukça ağır kayıt şartlarına rağmen şu anda kayıtlı 10616 tane .az domaini var ve .az’a bağlı alt alan adlarında toplam 11622 kayıt mevcut.



  • Azerbaycanda yapılmış internet sitelerinin kullanıcı arayüzleri genelde iki dilde, Rusça ve Azerice.

Azerbaycan ve e-ticaret


  • Azerbaycan’da e-ticaret sektörünün geliştiğini söylemek çok zor. Şimdiye kadar bir kaç başarısız deneme oldu ve hiçbirisi tutmadı. Halen yeni girişimler çıkıyor, ancak onların da durumunu zaman gösterecek.

  • Kıyaslayarak söylemem gerekirse, pazara hakim bir eBayGittigidiyorHepsiburada yok. Yerli siteler olmadığından siparişler de ülke için hizmete açık yabancı kaynaklardan oluyor.

  • Ülkede en sık kullanılan online ödeme sistemlerinden biri Rusya bazlı WebMoney sistemi.

  • Yerli ödeme sistemlerimiz de mevcut. Bunlar Goldenpay veAzericard. Fakat gelişmiş API sistemlerine sahip olmadıkları için geliştiriciler bağımsız olarak rahat kaydolup kullanamıyorlar.


Pazar rakamları




         Azerbaycan’da e-ticaret hacmi 1,3 Milyon Manata (3,5 Milyon TL ) ulaştı. Bu yılın Ocak-Temmuz döneminde e-ticaret hacmi 2012 yılının aynı dönemine oranla 1,7 kat artarak 1,3 Milyon Manat oldu. Devlet İstatistik Komitesinden yapılan açıklamaya göre, internet üzerinden sipariş verilen tüketim mallarının % 86,1’ni tüzel, % 13,9’unu özel kişilere ait satış ağlarından elde edildiği belirtildi. E-ticaret hacminin % 92,8’ini gıda dışı ürünler oluşturdu. Yedi aylık dönemde perakende ticaret hacmi 10,7 Milyar Manatla geçen yılın aynı dönemine oranla % 9,2’lik artış gösterdi. Perakende ticaret pazarında tüketim malları satışlarının % 52,1’ni gıda ürünleri, % 47,9’unu ise gıda dışı ürünler oluştururken, gıda dışı ürünlerinin payı % 4,5 arttı (www.1news.com.tr).





Kaynak : http://aydinmenek.com.tr



Azerbaycan E-ticaret ve İnternet Pazarı Araştırması

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder