13 Haziran 2014 Cuma

E-Ticaret Sitesi Türleri Nelerdir ?


Hep karşılaştığımız ama sürekli anlamlarını karıştırdığımız E-ticaret sitelerinin çeşitleri ve anlamları nelerdir ?  Online alışveriş yapmanın farklı çeşitleri vardır. Tüketiciden tüketiciye, şirketten tüketiciye gibi farklı çeşitleri olan e-ticaret, dilimize B2B, B2C gibi… Peki günlük hayatımızda neredeyse sürekli konuştuğumuz bu kısaltmalar ne anlama geliyor?


 


Business to Business (B2B)


Türkçe’deki anlamı şirketler arası e-ticarettir. Yani, üretici firma ile toptancı arasındaki e-ticaret ya da toptancı ile perakendeci arasındaki e-ticaret şeklidir. B2B, şirketlerin tedarik pazarlarını oluşturmalarında yardımcı olur. Bir mal veya hizmetin üretim aşamasında gerek duyulan ürünlerin veya ara malların toplu olarak satışlarının rahat bir şekilde yapılmasını kolaylaştıran şirketten şirkete (B2B) e-ticaret daha çok sektörel bir ağı temsil ediyor.


Bu e-ticaret şekli KOBİ’ler için oldukça yararlı bir sistem; çünkü bu sayede KOBİ’ler internet üzerinden mal alımı yapabiliyor ya da başka KOBİ’lerin ihtiyaç duyduğu mal ve hizmetleri satabiliyorlar.


 


Business to Consumer (B2C)


Türkçe’de şirketten tüketiciye e-ticaret modeli diyebiliriz. Anlamı şirket kendi ürünlerini internet üzerinden tüketiciye satar. Şirketten tüketiciye e-ticarette, ürünler ve fiyatları açık bir şekilde tüketiciye sunulur. Ürünün teslim ve garanti şartlarının yanı sıra, fiyatı ve özellikleri üretici firma ya da satıcı tarafından tek taraflı olarak belirlenerek tüketiciye sunulur. B2C e-ticaret modelinde tek bir müşteri kriteri olmaz, tüketiciler genellikle tek bir kişi ya da bir perakendeci olur.


Online alışveriş mağazaları, B2C’nin bugün oldukça yaygın kullanılan şeklidir. Bu mağazaların stoklarında bulunan ürünlerin üzerine kendi kar marjını ekleyen sanal mağazalar, bu ürünleri kullanıcılara internet üzerinden sunar.


 


Consumer to Business (C2B)


Tüketiciden şirkete (consumer to business) e-ticarette, tüketiciler mallarını şirketlere satıyorlar. Bu model geleneksel ticaret yöntemi olan şirketlerin tüketicilere ürün sunmasından  farklı işliyor. Bu modele daha çok kişisel bloglarda ya da internet forumlarında rastlamak mümkün oluyor.


 


Consumer to Consumer (C2C)


Tüketiciden tüketiciye e-ticaret modeli anlamındadır. C2C’de tüketiciler üçüncü bir parti aracılığıyla internet üzerinden alım-satım yapabiliyorlar. Üçüncü parti genellikle satılan ürünler üzerinden belli bir komisyon alır. Bu sitelere örnek olarak açık arttırma ya da ikinci el eşya alım-satımı yapılan internet siteleri gösterilebilir.


 


Business to Employee (B2E)


Türkçe’ye şirketten çalışana e-ticaret modeli olarak çevrilen B2E, şirket içindeki bir alım-satım ağı olarak işlemekte. Bu ağda şirketler, çalışanlarına özel olarak ürün ve hizmet sunuyor. Şirketler bunu çoğunlukla çalışanlarıyla alakalı kurumsal ürünlerin temin edilmesinde kullanmayı tercih ediyor.



E-Ticaret Sitesi Türleri Nelerdir ?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder