19 Temmuz 2014 Cumartesi

İnternetten Mağazacılığa

Özellikle 2000’li yılların başından bu güne hızlı yaygınlaşan e-ticaret, artık hayatımızın her alanında hızlı alışveriş modeli olarak vazgeçilmez hale geldi. Ve çoğu başarılı e-ticaret girişiminin altında da ihtiyaçlara dayanan, ilginç bir hikaye yatıyor. Türkiye’nin ilk online bebek ürünleri mağazası e-bebek.com da bunlardan biri… Küçük kızını büyütürken, Türkiye’de bebek-çocuk gelişimi ile ilgili yeterli kaynak bulunmadığını fark eden Halil Erdoğmuş’un, bu boşluğu doldurmak amacıyla kurduğu bebek.com’un devamı niteliğinde olan e-bebek.com, bugün web sitesi dışında 5 mağaza ile anne ve babaların bebekleri ile ilgili her türlü ihtiyaçlarına cevap veriyor.

İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi’nden mezun olduktan sonra, yüksek lisans eğitimini yarıda bırakarak memleketi Uşak’ta aile şirketinde çalışmaya başlayan Hail Erdoğmuş, evlendikten kısa bir süre sonra İstanbul’a gelerek kendi sigorta şirketini kuruyor. Aynı zamanda profesyonel iş hayatına da adım atmak isteyen Erdoğmuş, o yıllarda Boyner Holding bünyesinde faaliyet gösteren Benkar’da çalışmaya başlıyor. Erdoğmuş, profesyonel hayattan girişimciliğe geçişinin ise biraz tesadüf olduğunu dile getiriyor: “Aslında ben profesyonel hayatta devam etmek istiyordum. İşimden yöneticimle aynı prensipleri taşımadığım için ayrılmıştım. İşten ayrılınca, kendime uygun yeni bir iş bulamadığım için, mecburiyetten girişimci oldum.”


2000’li yılların başında tüm dünyayı etkisi altına alan e-ticaret rüzgarından etkilenen Erdoğmuş, 3 arkadaşıyla birlikte internette nasıl iş yapılabileceği üzerine kafa yormaya başlıyor. İlk çıkış noktası ise, Türkiye’de bazı ürünleri piyasa şartlarına oranla daha ucuza sunan bir internet sitesi modeli oluyor. Bu fikirden hareketle “En Ucuz Pazarlama” adında bir şirket kuran Erdoğmuş, internet üzerinden satış yapabilmek için www.enucuz.com.tr alan adının başvurusunu yapıyor. Ancak haksız rekabet yaratabileceği gerekçesiyle olumsuz yanıt alıyor. İnternette iş yapma düşüncesinden vazgeçmeyen Erdoğmuş, bu esnada 2,5 yaşında olan kızı için yabancı internet sitelerini takip ederken, Türkiye’de bu konuda önemli bir boşluk olduğunu fark ediyor ve bir girişimin etkili olacağına karar veriyor:


“Türkiye’de bebek sahibi olmayı düşünen, bebek bekleyen veya bebeği olan kişilerin ulaşabilecekleri kaynaklar yeterli değildi. Türkçe bir internet sitesi ise yoktu. Bu eksikliği, bizzat bir baba olarak yaşayınca, tüm bilgilere ulaşılabilecek bir portal kurmaya karar verdim ve www.bebek.com alan adını satın aldım. Bebek bakımında ihtiyaç duyulan ürünlerin en zahmetsiz şekilde, pratik ve uygun koşullarda temin edilmesine yönelik çözümü sunma düşüncesiyle de Eylül 2001’de www.e-bebek.com’u kurdum. E-bebek.com, evinde internet bağlantısı veya telefon bulunan, Türkiye’nin her noktasındaki ailelere, tüm ihtiyaçlarını karşılama imkanı sunuyor. Site kullanıcısı ıslak mendil de, puset de olsa sipariş verebiliyor. Çağrı merkezimiz sayesinde, satın alma yapmasalar bile, ürünler hakkında bilgi alabiliyorlar.”


E-bebek.com, uygun ödeme koşulları, Türkiye’nin her noktasına hızlı teslimat garantisi, ürün çeşitliliği, kullanışlı yapısı ve alanında ilk olma özelliği ile kısa sürede büyük bir boşluğu dolduruyor. Türkiye’nin birçok noktasında, anne-babalardan ve bebek bekleyenlerden yoğun ilgi görmeye başlıyor. E-bebek.com, alışveriş sitesi modeli olarak da farklı bir yaklaşım getiriyor. E-ticaret kavramına bakış tarzını stoklarla çalışarak ortaya koyan şirket, depo ihtiyacının yanında, müşterilerinden gelen yoğun talep karşında, 2003 yılında gerçek mağazacılığın provalarına başlıyor. 60 metrekarelik küçük bir mağaza, e-bebek.com’un, sektörde imza attığı yeni bir ilk oluyor. Erdoğmuş, neden böyle bir yaklaşımı tercih ettiklerini şöyle aktarıyor: “Müşterilerimizin ihtiyaçlarını hızlı karşılayabilmek adına, zaten ufak stoklar tutmaya başlamıştık. Bir gün ofisimize gelen bir müşterinin burada fiziki alışveriş yapmak istemesi, bizim artık bir mağaza açma zamanımızın geldiğini gösterdi. Dünyada nadir örnekleri olsa da literatürde bizim yapımızda büyüyen şirketler var.”


E-bebek, fiziki mağazacılıkta ilk önemli adımını, Şubat 2005’de Kızıltoprak’ta açtığı 800 metrekarelik mağaza ile atıyor. E-bebek, ilk büyük mağazası ile ürün çeşitliliği, merkezi konumu ve ücretsiz düzenlediği seminerleriyle sadık bir müşteri kitlesine sahip oluyor. Mayıs 2007’de hizmete açılan Çamlıca Mağazası’nda, alanında binlerce ürün seçeneğinin yanı sıra, bebeklerin bakım, eğlence, eğitim gibi pek çok ihtiyacını da karşılayan “Bebek Üssü” konseptini geliştiriyor. Erdoğmuş, kısa sürede hafta sonları günde 1500 kişiyi aşan ziyaretçi sayısına ulaştıklarını belirtiyor. Kısa bir süre önce Maslak mağazasını açarak Avrupa yakasındaki ailelere de daha kolay ulaşabildiklerini ifade eden Erdoğmuş, İstanbul dışında, Ankara ve Bursa’da franchise mağazalar ile zincir statüsüne gelmiş bir marka olduklarını belirtiyor.


Site üyelerin önemli bir bölümünü çalışan annelerin oluşturduğunu belirten Erdoğmuş’a göre, Türk insanın kültüründe görerek, dokunarak alma eğilimi hala ağırlığını koruyor. Önce internet sitesinden ürünü beğenip, sonra mağazadan alan müşterilerin sayısının bir hayli fazla olduğunu belirten Erdoğmuş, Anadolu’da yaşayıp fiziki mağazalarda aradıklarını bulamayan kişilerin e-bebek.com’u tercih ettiğini söylüyor.


Önümüzdeki dönemde dünyanın en büyük bebek ve çocuk alışveriş merkezini İstanbul’da açmayı hedefleyen Erdoğmuş şöyle devam ediyor: “Bu hedef henüz hayal aşamasında ama önümüzdeki 5 yıl içinde gerçekleştirebileceğimize inanıyorum. Diğer hayalim ise e-bebek modelini yurtdışına taşımak… Şu anda Irak ve Türkmenistan’la görüşmelerimiz devam ediyor.”


Kaynak: KobiFinans Dergisi 23. Sayı



İnternetten Mağazacılığa

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder