20 Ekim 2014 Pazartesi

eTicaret Sitelerinde A & B Testinin Önemi


Bir eticaret siteniz varsa ya da bir eticaret sitesi yönetiyorsanız cevabını en çok merak ettiğiniz soru “nasıl daha fazla satabilirim?” sorusudur. Elbette SEO yaptırabilirsiniz, reklam verebilirsiniz, toplu e-posta  ya da sosyal medya pazarlama stratejilerini deneyebilirsiniz.


Bütün bu emekleriniz sonucunda sitenize daha fazla ziyaretçi çekmeye başladığınızda işiniz bitmiş mi oluyor? Kesinlikle hayır!


Ziyaretçiler sanal dükkanınızda ürünleri dolaşırken sayfalarınız müşterilerinizi alım yapmak için yeterince cezbedebiliyor mu? Yoksa tek bir ürün bile bakmadan sanal dükkanınızdan çıkıyor mu? Sitenizin tasarımı ve yerleşimi son derece önemlidir. Ticarette bunun adı tanzim-teşhir‘dir. eTicaret siteleri her yıl yüz binlerce dolar harcayarak doğru yerleşimi ve tasarımı sürekli olarak yeniden keşfetmeye çalışırlar.


Sitenize gelen müşterileri, sanal dükkanınıza girip dolaşmaya başladığında, müşterinize “satın al” tuşuna bastırabilecek olan siteniz. Peki ne sitenizde neler yaparak ziyaretçilerinizi müşteriye çevirebilirsiniz?


Yeni bir tasarım, yazılım, yapı, yazı ve görseller deneyebilir ve bu sefer doğru tercihi yaptığınızı umabilirsiniz. Ya da A & B testi yaparak hangi tercihinizin daha iyi sonuçlar elde ettiğini birebir test edebilirsiniz.


Neyin nasıl çalıştığını merak eden bir yapınız varsa kesinlikle A & B testini seveceksiniz. A & B testiyle populer ticari sitelerin tasarımlarının, ürün tanıtımı ve sitede bulunan diğer yazıların, yapısının neden tercih edildiğini çok kısa bir süre içerisinde daha iyi kavrayacaksınız.


A & B testi sizlere aynı zamanda sitenizden en iyi performansı ve en iyi kazancı nasıl elde edeceğinizi size gösterir.


A & B Testi Nedir?


A & B testi, eTicaret site sahiplerinin silah depolarında bulunan en kuvvetli silahlardan biridir. A & B testiyle sitenizdeki herhangi bir görseli ya da yapıyı değiştirip, müşterilerinizi bu değişik / değişikliklerin nasıl etkilediğini gözlemleyebilirsiniz.


Bazı ziyaretçileriniz, üyeleriniz sitenizi / sisteminizi değişiklik öncesi haliyle görürken, bazılarıda yeni haliyle görür. Böylece yaptığınız değişikliğin tam olarak müşterilerinizin, ziyaretçilerinizin üzerindeki etkisini görebilir ve ölçe bilirsiniz.


A & B testiyle müşteri ve ziyaretçilerinizin yaptığınız değişiklikle gözlemleyebileceklerinizden başlıca bazıları;


  • İstediğiniz yere tıklayıp tıklamadıklarını

  • Sitenizde ya da istediğiniz sayfada daha uzun süre durup durmadıklarını

  • Haber bülteninize kayıt olup olmadıklarını

  • Belirli bir ürünü alıp almadıklarını

  • Genel olarak satışı arttırıp arttırmadığını

A & B Testi Neden Güçlü Bir Silah?


A & B testiyle ciddi anlamda inanılmaz sonuçlar elde edilebilinir. Örneğin BBC öncelikle Worldwide Service sitesinde A & B testini denedi. Makale ve yazılarında ufak değişikliklerle, belirli bir linke 3 katı daha fazla kişinin tıkladığını farkettiler. Benzeri bir şekilde CrazyEgg.com ana sayfa mesajlarınla aynı kısa mesajı içeren bir video ekleyerek %64 daha fazla dönüşüm yapmaya başladılar.


Elbette bunlar güzel örnekler. Hedefinizi bu şekilde tam 12′den vurabilirseniz, A & B testini denediğiniz için çok mutlu olacaksınız.


Genelde A & B testi sitenize ufak etkiler, ufak oranlarda artışlar sağlar. Tabii ki bunun bir test olduğunu unutmayın. Test sonucunda herhangi bir artış sağlayamayabilir, orjinal sitenizin en iyi tercih olduğunu görebilirsiniz.


Bu testi asıl güçlü bir silah kılan kısmı, sitenize ufak ufak artışlar sağlayarak toplamda büyük oranları yakalamanızı sağlar.


Örneğin test sonucu 20 tane ufak, %5 artış gösteren değişik gözlemlediniz. Satışlarınızda toplamda 20 değişiklik x %5 = %100 yükselme olduğunu düşünüyorsanız yanılıyorsunuz.


Birleşim denen bir süreçle hesaplanarak, aslında satışlarınızda %165 artış sağlamış olursunuz.


Mesela haftada 400 dönüşüm yapıyorsunuz. %5 eklediğinizde 420 dönüşüm yapmaya başlayacaksınız yani 20 ek dönüşüm yapmaya başlamış oldunuz. Bir sonraki hafta 420 dönüşüm ile bağladığınız için %5 eklendiğinde bu sefer 21 ek dönüşüm yapmaya başlamış oluyorsunuz. Önemli bir değişiklikmiş gibi gözükmesede gerçekten çok hızlı bir şekilde artış sağlamış oluyorsunuz.


A & B Testini Nerelerde Kullanabilirsiniz?


Bu testi bir çok yerde kullanabilirsiniz; PPC reklamlarında, e-posta kampanyalarında, her çeşit pazarlamada ve sitenizin sayfalarında kullanabilirsiniz. Bu yazımda A & B testini eTicaret sitenizde nasıl kullanabileceğinizi anlatacağım.


Bu test ile eTicaret sitenizde ziyaretçi ve müşterilerinizin etkileşimini değiştiren herşeyi test edebilirsiniz. Eğer bir yeri değiştirebilirseniz, test edebilirsiniz demektir. Tasarımınızdan yazdığınız yazılara ve alt yapınıza kadar sitenizin her yerini test edebilirsiniz.


Çok basit şeyleri bile test edebilirsiniz. Örneğin;


  • Satın al buttonunun rengi

  • Ürün açıklamaları

  • Ürün resimleri

  • Ürün detayları sayfası yapısı

  • Ürün fiyatları

  • Üye ol sayfasının yapısı

Ya da daha karışık, daha detaylı şeyleri test edebilirsiniz. Örneğin;


  • Sitenizin genel yapısı (alt yapı, tasarım v.s.)

  • Ürün kategorileri ve kategorilendirme

  • Arama fonksiyonelliği

  • Farklı ödeme sayfaları yapısı

Benzeri sayfalar, değişiklikler potansiyel olarak sitenizde etki sağlayabilirler.


Benzeri testleri yaparken, sitenizde aynı anda birden fazla test yapmamanız önemlidir. Böylece tam olarak hangi değişikliğin siteniz üzerinde nasıl bir etki yarattığını daha rahat gözlemleyebilirsiniz. Yaptığınız testlerde bir sayfada işe yarayan bir değişikliği, sitenizde uygun olan diğer sayfalarda da kullanabilirsiniz.


A & B Testi Çalışmaları


A & B testini yaparken öncelikle aynı alanda diğer siteler için nelerin iş yaptığını, nelerin iş yapmadığını araştırmak, kendi sitenizde nelerin iş yapabileceğini daha iyi tahmin etmenizi sağlayacaktır.


Özellikle İngilizceniz varsa İnternette bir çok A & B testi sonuçlarını bulabilirsiniz. Bu sitelerden biri için Which Test Won? bloğuna ziyaret edip, konu hakkındaki iç güdülerinizi daha önce yapılan test sonuçlarıyla kıyaslayabilirsiniz.


Bu çalışmalardan göze batanlardan bazıları şöyle:


Bir Taşla Üç Kuş


BBC World Service yazılımcısı 2010′a kadar bu tarzda bir test denemedi. Bu testi denediğinde sonuçlar yazılımcıyı şaşkına çevirmişti. Siteyi ziyaret edenlerden, orjinal haline nazaran 3 katı ziyaretçi BBC World Service bileşeni / eklentisini kurmaya başlamıştı. Üstelik bütün bu değişiklik sadece bir kelimede değişiklikle başarıldı.


Bileşeni kurmak için “Widget” kelimesini sadece “Install Widget” ile değiştirmişti. Bu ufacık değişikliklerin bile ne kadar büyük değişime sebebiyet verebileceğinin en güzel örneği. Elbette aynı zamanda bu örnek açık ve net bir şekilde yazmanın ne kadar önemli olduğunuda gösteriyor.


bbc_ab_testi


İngilizce BBC A & B Testi blog yazısı.


Damlaya Damlaya Göl Olur


Crazy Egg, site sahiplerinin ziyaretçi ve müşterilerinin siteleri üzerindeki davranışlarını inceleyen bir hizmet sağlayan bir sitedir. Kısacası A & B testi yapmanızı sağlayan, testinizi yaparken müşteri ve ziyaretçilerinizin davranışlarını inceleyerek sizlere rapor sunan bir hizmet sağlayan bir sitedir. Dönüşüm oranını arttırmak için Conversion Rate Experts adlı firmadan yardım istediler ve kendi siteleri üzerinde A & B testi yapmaya başladılar.


Sitelerinde bir çok ufak değişikliklerle A & B testi yapan Crazy Egg %363 gibi çok büyük bir dönüşüm oranında artış sağlamıştır. Bu örnek bir çok ufak değişikliğin, toplamda ne kadar büyük bir oranda sitenize etki göstereceğinin en güzel örneğidir.


Bu değişikliklerden bazıları;


  • Sitelerinde yazdıkları yazıları ve aynı dili kullanmak yerine müşterileriyle görüşmeye başladılar

  • Satıştan sorumlu yetkililerle görüşerek, satışı arttırmak için aynı dilde yazılar hazırladılar

  • Fiyat sunumlarında değişiklik yaptılar; diğer seçeneklerle arasındaki farkı gösterdiler.

  • Ana sayfaya video eklediler

  • Ana sayfayı eskisine nazaran 20 kat daha da uzattılar.

  • Ödeme sayfasını optimize ettiler.

crazy-egg-a-b-testi


Testleri Küçük Boyutlu Tutmanın Önemi


MailChimp ayda 300.000 hatalı üye girişi yapıldığını farkettiğinde bu işlemi müşterileri için daha kolay bir hale getirmek istedi. Facebook ile giriş yap gibi sosyal üye girişi buttonlarını sitesine ekledi.


Bu değişiklik ile hatalı üye girişlerinde %66 düşüş sağladı.


MailChimp CEO’su sade ve basit bir site için sosyal giriş buttonlarının kaldırılmasını istedi. Yazılımcılar ne kadar durumu anlatmaya çalışsalarda ikna edemediler.


Sonuç olarak sosyal giriş butonları kaldırıldı. İşin ilginç tarafı, kaldırıldıktan sonra üye girişlerindeki hatalı giriş düşüşleri çok az bir değişiklik gösterdi.


Bunun sonucunda MailChimp yazılımcıları bunun sebebini araştırmaya başladılar. Araştırma sonucu üye girişi yaptıkları diğer değişiklikler hatalı üye girişi oranını düşürmüştü, Facebook ile giriş yap gibi sosyal üye girişi butonları değil.


Bu örnekten çıkarmanız gereken sonuç, yapacağınız değişiklikleri küçük tutun ve adım adım değişikliğinizi yapın. Böylece hangi değişikliğin sitenizde fark gösterdiğini daha iyi ve daha net anlayabilirsiniz.


mailchimp-a-b-testi


eTicaret sitenizde A & B testini en rahat, en kolay şekilde yapabilmek için sisteminize eklenti / bileşenler kurmanız gerekecektir. Bu eklentilerin hazır olanları dahil ücretli yazılımlardır. Ancak özel olarak yazdırsanız ya da hazır eklentilere ödeme yapsanızda, yapacağınız bu yatırım ile sitenizi olabilecek en iyi hale getirebileceği için değecektir.


A & B Testi Uygulamaları


Piyasada seçebileceğiniz bir çok A & B testi eklentisi ve yazılımı mevcut. Bunlardan bazıları;


  • Optimizely: Aylık ücreti 19$’den başlamakta. Kullanımı ve kurulumu kolaydır.

  • Visual Website Optimizer: Aylık ücreti 49$’den başlamakta. Heatmap, ziyaretçi tabanlı özel raporlama sunmakta.

  • Experiment.ly: Aylık ücreti 27$’den başlamakta. Diğerlerinden farklı kombinasyonlar yaparak test edebilme özelliğini taşımakta.

A & B Testi ile Satışlarınızı Arttırın


eTicaret’e yeni başlasanızda ya da oturmuş bir eticaret sitesine sahip olsanızda A & B testi sitenizi bir sonraki seviyeye taşıyabilir. Neyin ve nelerin satışa yardımcı olduğunu anlayarak, enerji, vakti ve bütçenizi doğru alanlara harcayabilirsiniz.


Sitenizde A & B testi denediniz mi? Denediyseniz tecrübelerinizi yorum kısımlarında bizlerle paylaşmaya ne dersiniz?



 Kaynak : aydinsistem.com


eTicaret Sitelerinde A & B Testinin Önemi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder