12 Ocak 2018 Cuma

E-ticaretin önlenemez yükselişi devam ediyor!

2011’de 23 milyar TL’ye ulaşan pazarda bu yıl en az yüzde 50 büyüme bekleniyor. Araştırmalara göre bu rakamla Hindistan’dan sonra en hızlı büyüyen e-ticaret pazarı konumundayız.


Türkiye e-ticaret pazarı çığ gibi büyüyor. Danışmanlık firması McKinsey’in internet raporuna göre; hükümetin 2023 yılında en büyük 10 ekonomiden biri olma hedefinin yanı sıra, Avrupa’dan 16 yaş daha genç olan nüfusu, Türkiye’yi internet alanında iddialı oyunculardan biri yapıyor.


İnternet kullanıcılarının güvenlik ve benzeri nedenlerle ilk yıllarda çekince ile karşıladıkları e-ticaret hacmi artık, oldukça hızlı artıyor.  Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın verileri, internet kullanımının artmasıyla birlikte 2011 yılında Türkiye e-ticaret pazarının 2005’e göre 16 kat artarak 23 milyar TL’ye ulaştığını gösteriyor. Böylece geçen yıl oransal olarak Hindistan’dan sonra dünyanın en hızlı büyüyen ikince e-ticaret pazarı olduk.


Nüfus genç, penetrasyon yüksek


E-ticaret pazarının büyümesinde yenilikçi genç nüfus, internete erişim olanakları ve internet kullanımının artmasının büyük etkisi var. Bu durum kart sahiplerinin internet üzerinden ürün ve hizmet almayı daha yatkın ve yetkin hale gelmesini sağlıyor. Böylece e-ticaret işlemlerinde hızlı bir artış görülüyor.


Türkiye’deki kredi kartı ve banka kartı penetrasyonu, e-ticaret potansiyelinde oldukça etkili bir unsur. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre 2011’de gerçekleşen e-ticaret işlem sayısı, önceki yıla göre yüzde 40, işlem tutarıysa yüzde 57 artış gösterdi. 23 sektör altında izlenen e-ticaret işlemlerinde, hizmet havayolları ilk iki sektör olarak öne çıktı.


Yine 2011’de yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen toplam e-ticaret hacmi 22 milyar TL’ye ulaştı. Bu da önceki yılla kıyaslandığında yaklaşık yüzde 57  büyümeye işaret ediyor. 2005 yılında internette kişi başına alışveriş ortalaması 76 TL’ydi. 2011’de bu rakam 182 TL’ye yükseldi. İşte tüm bu veriler, e-ticaretin her yıl yüzde 50’ye yakın büyümeyle artışını devam ettirdiğini gösteriyor.


E-ticaretin önlenemez yükselişi

YIL                            İŞLEM TUTARI


2006                           2.412


2007                            5.537


2008                           9.088


2009                           10.273


2010                           15.225


2011                           22.873


Rakamlarla sanal ticaret BKM verilerine göre:


  • E-ticaret işlemleri bir önceki yıla göre yüzde 40 işlem tutarıysa yüzde 57 artış gösterdi.

  • Türkiye’deki işyerlerinde kartlarla yapılan ortalama alışveriş tutarı 182 TL oldu.

  • Aralık 2011’de 12.1 milyon işlem yapıldı. Aynı dönemde 4 milyon tekil kart işlemi kaydedildi. Ocak 2012’de ise 13.4 milyon işlem gerçekleşti.

  • En fazla işlem, 555 bin işlemle 30 Ocak 2012’de yapıldı.

Kart monitör araştırması’nın sonuçlarına göre:


  • Internet ve telefondan yapılan alışveriş 2007’de yüzde 11 iken 2011’de yüzde 28.

  • A sosyoekonomik sınıfın internet ve telefonla alışveriş oranı yüzde 66 oldu.

  • C2 sosyoekonomik sınıfın internet ve telefonla alışveriş oranı yüzde 13 olarak gerçekleşti. Bu grupta online satış potansiyeli yüksek.

  • E-ticarette tercih edilen sektörlerde ilk sırayı 60 oranıyla yemek siparişi aldı. Bunu yüzde 56 ile havayolları, yüzde 38’le sağlık-kozmetik, yüzde 38’le de elektrik -elektronik izledi.

Kadınlar erkekleri solladı


İnternetten alışveriş yapanların üçte birine yakını sadece kendi veya hanesinin ihtiyaçları için değil, ticari amaçla da alışveriş yapıyor. Perakende ticaret kanallarında indirimli ya da fırsat ürünleri önemli rol oynuyor. İnternet üzerinden alışveriş alanında kadınlar için giyim önemli bir kategori. İnternetten alışveriş yapan her 4 kadından üçü giyim alışverişi yaparken biri de kozmetik-sağlık alışverişi yapıyor. Erkekler ise giyimin yanı sıra bilgisayar ve elektronik ürünleri oldukça sık satın alıyorlar. Ancak erkekler yine de alışverişte kadınları yakalayamıyor.


Kadınlar erkekleri solladı

Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) bu yıl kadınlar gününe özel yaptığı araştırmadan çıkan sonuçlar:


  • Araştırmaya katılan kadınların yüzde 61’i 1 adet kredi kartı kullanırken yüzde 30’u 501-1.000 TL arası limite sahip.

  • Kadınların yüzde 25’lik ve en büyük kısmı kredi kartı kullanarak aylık ortalama 301- 500 TL arasında alışveriş yapıyor.

  • Kadın kredi kartı kullanıcıları taksit özelliğinden bilinçli olarak yararlanıyor. Kadınların yüzde 32’si en az 101-250 TL’lik alışverişini taksitlendiriyor.

  • E-ticarette alışveriş yapan kadınların yüzde 35’i internet üzerinden havayolu ve seyahat acentesi harcaması yaparken, erkekler de bu oran yüzde 20’de kalıyor.

  • Yemek siparişi ve sağlık-kozmetik ürünleri kadınların tercihi.

  • Kadınların kredi kartı ile en çok harcama yaptıkları dönemler bayramlar. Ardından, doğum günleri, yılbaşı ve sevgililer günü geliyor.

E-ticaret sektörü hız kesmeden büyüdü

Bilişim Sanayicileri Derneği’ne  (TÜBİSAD) göre de 2011’de e-ticaret pazarından en yüksek payı havayolları, elektronik eşya, e-devlet sektörleri aldı. Bunları seyahat acenteleri ve telekomünikasyon izledi.


Türkiye’de ilk e-ticaret uygulamaları 1990’ların sonlarına doğru, ortaya çıkmaya başladı. Bugünün en popüler siteleri olan Hepsiburada.com, Gittigidiyor.com, Sahibinden.com, İdefix, Teknosa, Genpa, Ereyon gibi sitelerse 2000’lerin başlarında hizmet vermeye başladı. O günlerden günümüze faaliyetlerine son veren pek çok e-ticaret sitesi de oldu. Ancak sektör hız kesmeden büyümesini sürdürdü.


E-Ticaret konusunda pek çok farklı model ilk olarak ABD ve Avrupa’da ortaya çıktığı biliniyor. Ancak uzmanlar, girişimciliğin son dönemlerde daha çok teşvik edilmesi ve yeniliklere açık, adaptasyon gücü yüksek olan genç nüfus sayesinde Türkiye’de de önemli gelişmeler yaşandığını belirtiyor. Bu bağlamda Türkiye’de birçok özgün iş modelinin oluşturulmasının yanı sıra dünyada başarılı olmuş iş modelleri de hızlı şekilde uygulama alanı bulabiliyor.


E-ticaretin büyüttüğü sektörler

E-ticaretin yarattığı ekosistemin özellikleri oldukça farklı. E-ticaretin büyüttüğü sektörlerin başında kargo taşımacılığı geliyor. Kargo şirketleri için ürünü zamanında ulaştırmak kadar bireysel müşterilere kesintisiz bilgi akışı sunabilmek de önem kazandı. E-ticaretin bir alt kategorisi olan özel alışveriş kulübü sitelerinin markalaşmaya özel bir etkisi olmaya başladı. Artık her sitenin kendisine ait markaları var. E-ticaret sitelerinin büyüttüğü bir diğer sektör de elbette ambalaj. Ambalaj Sanayi ve Pazarı Raporu’nda açıklanan rakamlara göre 2006’dan 2010’un sonuna kadar kağıt ambalajda yüzde 100’e yakın bir büyüme gerçekleşti. Raporda karton ambalajında yüzde 40’a yakın büyümesinin arkasında yine e-ticaretin etkisi olduğu belirtiliyor.


Daha çok yolu var


Türkiye’de genel perakende sektörü ticaret hacmi 2011 yılında yaklaşık 360 milyar lira oldu. e -ticaret hacmi ise 22.8 milyar lira. Buna göre e- ticaret hacmi genel perakendenin yüzde 6.4′ü düzeyinde. Organize perakende içindeki payı ise yüzde 14 civarında. Her yıl yüzde 50 ortalama büyüme oranı önümüzdeki yıllarda devam etmese dahi sektör yetkilileri pazarda ciddi büyüme potansiyeli olduğu görüşünde. Araştırmalar KOBİ’ler tarafında da yüzde 30 e-ticaret potansiyeli olduğunu gösteriyor. Ekonomi Bakanlığı öncülüğünde başlatılan “Buy From Turkey” internet alışveriş sitesinin hizmete geçiyor olması da sektöre doping etkisi yaptı. Ayrıca e-ticareti düzenlemeye yönelik olarak kısa bir süre önce yeni bir e-ticaret kanunu yürürlüğe girmesi de sektörü hareketlendirdi.


Yeni TTK tüketici güvenini artıracak


“TBMM Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi Ve Teknoloji Komisyonu, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Tasarısı’nı kabul etti. Tasarıda elektronik hizmet alıcısının, satın alacağı mal ya da hizmeti tanıyabilmesi ve onu yanıltabilecek bilgilerin önüne geçilmesi hedefleniyor. Tasarıya göre, hizmet sağlayıcıları, elektronik iletişim araçlarıyla sözleşmenin yapılmasından önce, alıcıların kolayca ulaşabileceği şekilde ve güncel olarak tanıtıcı bilgileri sunacak. Alıcının, siparişini elektronik iletişim araçlarıyla vermesi halinde; hizmet sağlayıcı, siparişin onaylanması aşamasında ve ödeme bilgilerinin girilmesinden önce, ödenecek toplam bedel de dahil, sözleşmenin şartlarının alıcı tarafından açıkça görülmesini sağlayacak. Hizmet sağlayıcı, alıcının siparişini aldığını elektronik iletişim araçlarıyla teyit edecek.”


Kaynak: patronturk



E-ticaretin önlenemez yükselişi devam ediyor!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder